Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram
Responsive banner image
 

Gönül Çatalcalı’dan; Tutunmak

0

Son
Sona gelindiğinde nokta acıtır,
bıçak kesiği gibi…
Oysa orada başlar öykünün yolculuğu,
henüz doğmuş gibi, büyüyüp serpilecekmiş
gibi… (Tutunmak; syf 152)

İyi bir öykü okuyucusu değilim maalesef. Romanı tercih ediyorum edebi metinlerde. Hiç okumuyor değilim elbette ama insan okunacak çok kitap olunca biraz garantici oluyor. Edebi zevkine güvendiğim birinin tavsiye ettiği ya da daha önce romanlarını okuduğum yazarların öykülerini okuyorum genellikle. İçlerinden en az romanları kadar çok beğendiklerim de çıkıyor. Ama dediğim gibi romandan yana kullanıyorum çoğu kez şansımı.

KitapEki
KitapEki

kitap_kapagi

Gönül Çatalcalı’nın Tekin Yayınevi’nce basılan Tutunmak adlı öykü kitabını öykü konusundaki kısırlığımı aşmak için aldım laf aramızda.

İçeri çekildi, pencereden, özgürlüğünden, hayatından. Gözlerindeki kocaman damla derya oldu, sağ yanağındaki küçük, kahverengi beni yaladı indi boynuna. Annesi horluyordu içeride püfür püfür, hayat horluyordu dışarıda göz göz…

Otuzun üzerinde öykü ve aralarda şiirlerinin yer aldığı Tutunmak kitabında Gönül Çatalcalı kadını, anneyi, evladı yazmış. Dağa çıkanı da işkence yaşayanı da baldızına âşık olanı da aynı duyarlılıkla anlatıyor. Öyküleri ağırlıklı olarak kadın öykülerinden ilham alıyor.

Zeliha karşı kaldırımda durmuş, otelin tabelasına bakıyordu. Venüs yazısını okudu ilkin, sonra Çoban Yıldızı’nı gördü.

Ah! Halis’in neden bu otelde kaldığını, kendisini neden buraya getirdiğini şimdi anlamıştı.

Bak bakalım bakkal efendi, ne göreceksen artık! Cumaya da gidersin sen, Allah kelamı düşmez dilinden…

Beybun günlerce, haftalarca, o yana baktı. … Kalabalık bir yere geldiler ki ellerinde tuttukları fotoğraflarla beklemekteydi bütün kadınlar. Anne kadınlar.

Öykülerinde dili iyi kullanan Çatalcalı’nın kahramanları yaşıyorlar. Bir iki gün önce markette karşılaştığınız, aynı deterjana el uzattığınız, kaldırımda poşetine dizinizi çarptığınız insanları anlatıyor. Yaşıyorlar ama mutsuzlar. Hemen tüm öyküler için aynı şeyi söyleyebiliriz.

Birkaç öyküsü dışında “sıradanı”, bilindiği, tanıdığı anlatırken iki öyküsü ise açıkçası okuyucuyu -yani beni- huzursuz ediyor. Tanıklar ve Tutunmak adlı öyküleri çocuk tacizi ve kadın cinayeti konusunda hep empati yaptığımız tarafı değil ‘nefretle andığımızı’ öykü kahramanı olarak ele alıyor. Her ne kadar sanatın rolü kiminde şeytanın avukatlığıysa da Gönül Çatalcalı’nın iki öyküsü bunda başarılı olamıyor. Tanıklar öyküsünde zanlı için çocuklukta yaşanan istismarı işaret etmesi, Tutunmak’ da ise insan naturasındaki ilk döllenilen andan itibaren yaşanan “ayrılık, kopuş” kavramlarına yaklaşımını talihsiz buldum açıkçası.

Dünya vatandaşı, Türkiyeli, Egeli, Akhisarlı, Karşıyakalı, Eğitimci Gönül Çatalcalı üretken bir yazar. Edebiyatın hemen her alanında kalem oynatan, öyküler, denemeler yazan Çatalcalı 2015 yılında yine Tekin Yayınevi’nden İsimsiz adlı ilk romanını yayımladı.

Ayrıca çeşitli yayınevlerinden öykü kitapları ve karma kitaplarda öyküleri yayımlandı.

Tutunmak kitabı 152 sayfadan oluşuyor ve bir çırpıda okunuyor.

  • Tutunmak
  • Yazar: Gönül Çatalcalı
  • Sayfa Sayısı: 152
  • Tekin Yayınevi, Mayıs 2016
Güzella Bayındır
Takip için

Güzella Bayındır

Akıntıya Karşı Aziz Nesin;
Akıntıya Karşı Orhan Kemal;
Akıntıya Karşı Behice Boran-Tek Başına Bir Koro belgesellerinin yapıcısı SineGöz Film Atölyesi'nin üyesi.
Belgeseliyle aynı ada sahip Behice Boran kitabının yazarı.
Zela'nın annesi.
Okur, yazar, düşünür, gezer.
Güzella Bayındır
Takip için

Latest posts by Güzella Bayındır (see all)

FACEBOOK YORUMLARI

Yorum

Cevap Yazın

Lütfen gördüğünüz rakamları bitişik olarak yazınız! *