Responsive banner image
 

Nerede Bu İktidar?

0

İktidarsızlar; doksanlı yılların önemli dergisi Şizofrengi’nin kurucusu, yazarı aynı zamanda anti psikiyatri konusunda ülkenin önemli kişilerinden Fatih Altınöz’ün ikinci romanı. Mart ayında Çınar Yayınları etiketiyle aldı kütüphanelerimizdeki yerini.

“Ben kentli bir erkeğim.
… Yürürken düşündüğüm ender anlardan birindeyim. Düşünmem aslında genel olarak. Yararlı bulmuyorum. ” [1]

KirmiziKedi_5

Fatih Altınöz’ün İktidarsızlar romanı; yukarıya alıntıladığım ‘düşünme’ konulu cümleleriyle ve birçok konuda benzer inciler saçan Bahtiyar’ın hikâyesiyle açılıyor. Orta sınıf bir karakter olan Bahtiyar ve onun hazin hikâyesiyle.

Bahtiyar, Nuri ve Faruk, erkeklik hallerine mizahi bir gözle bakan romanımızın anlı şanlı erkekleri. Üçü de kendilerine “bahşedilen” penislerinin iktidarı peşinde koşan, bu iktidarlarını poligamiyle taçlandıran, bunda birlikte oldukları kişiler açısından herhangi bir beis görmeyen karakterler.

Görmeleri için özel bir sebep de yok. Partnerleri tarafından yere göğe konulmayıp; söyledikleri, yapıp ettikleri sorgulanmıyor. Mutlak iktidarlarına kul köle olmuş görünen kadınlarla birlikte oluyor bu üç deli yürek.

“Neymiş her şeyi kadına bırakıp ceketi alıp çıkarlarmış! Kim ulan bunlar?” [2]

Fatih Altınöz, üç hikâye anlatıyor romanında. Televizyoncu Faruk’un başına gelenler asıl konuyu oluştururken kalan iki karakterin hikâyeleri de onu mihenk taşı olarak alıp, oradaki trajediden besleniyor. Nuri ve Bahtiyar kendi hikâyelerine Faruk’un hikâyesi üzerinden daha derinlikli bakmaya başlıyorlar. Birinin acısı diğerlerinin onu sarakaya alma girişimine hem kapı aralıyor hem de o kapıyı suratlara çarpıyor. Acı çekenle, acı çekene üzülen sürekli yer değiştiriyor.

Altınöz’ün romanında Bahtiyar karakteri bir tür üst /tanrı anlatıcı. Adı Bahtiyar olmakla birlikte kendisi pek bahtiyar değil. Çok konuşan annesiyle yaşayan Bahtiyar, romanın diğer iki karakteriyle roman boyunca hiç yan yana gelmiyor. Birbiriyle dertleşen, konuşan birer tahakküm ilişkisi kuran diğer iki karakter Bahtiyar tarafından okuyucuya aktarılıyor. Bahtiyar’ın değer yargıları, konuya yaklaşımı, tutarlı tutarsız analizleri kimi zaman tarafsızlığınızı yitirmenize neden oluyor. Romanın en eğlenceli cümleleri, mizahi dozu en yüksek tespitleri Bahtiyar’ın ağzından dökülüyor. Okur açısından metnin karakterlerinden biriyle özdeşlik kurmak önemlidir çoğu kez. İktidarsızlar romanında bu hem kolay değil hem gerekli değil.

İktidarınız, İktidarsınız, İktidarsız

Tıbbi olarak empotans ya da erektil disfonksiyon olarak adlandırılan kavramın dilimizde iktidarsızlık olması yaşadığımız toplumun sosyolojik biçimini gayet net şekilde anlatır. Ataerkil toplumdaki iktidar, muktedir, yöneten ilişkisine baktığınızda, o ya da bu sebeple, cinsel olarak güçsüz olan erkeğin neden iktidarsız olarak tanımlandığını anlayabiliriz sanırım. Penis üzerinden yerleşen ve yerleştirilen iktidar, o kutsanan organın en ufak rahatsızlığında sarsılır. Mikro iktidar alanları yeniden tesis edilene kadar güç el değiştirir. Her konuda uzman olduğunu düşünen Faruk’un iktidarını pekiştirmek ve birlikte olduğu kişiye bunu göstermek için şarap servisçisiyle tartışması, romanın bu başlıkta anılması gereken bir bölümü bana göre.

Yazar tarafından toplumsal bir yergi olarak kurgulanmış roman. Romana adını veren iktidarsızlık Cem Batırbaygil tarafından tasarlanan kapakta namlusu bükülmüş bir toplu tabanca ile sembolize edilmiş. Kapak tasarımı çok çarpıcı bu arada.

Okurken çok eğleniyor, iç dökmeleri sırasında hafiften içiniz buruluyor karakterlere. Romandaki erkeklik hallerine ilişkin yapılan tespitler gerçekten çok başarılı. Ben şahsen “dostuyla telefonda konuşan erkek” tespitini romanı okuduktan sonra bolca gözlemledim. [3] Çok da eğlendim.

Fatih Altınöz zor bir konuda doğruda durmayı başarabilmiş. Karakterlerin üçünün de bencil birer maço olmaları, herhangi birine karşı sempatiyi örgütlememesi önemli. Bu kadar kaygan bir zeminde sağlam kalabilmek konuya çok iyi hâkim olmayı gerektirir. Bunu başarmış.

Üç farklı sınıfsal yapıdan üç farklı erkeğin erkeklik hallerinin, mizahla sarmalanmış, akıcı ve eğlenceli bir şekilde anlatılmış, hayli güldüren hikâyesi İktidarsızlar.

Yaz geliyor. Tatile çıkanlar çantalarında birer kalemle birlikte bulundursunlar lütfen.  Altını çizeceğiniz satırlar, not alacağınız bölümler mutlaka olacaktır.

 

[1] Sayfa 7
[2] Sayfa 35
[3] Sayfa;32-33-34

  • İktidarsızlar
  • Yazar: Fatih Altınöz
  • Türü: Roman
  • Baskı Yılı: Mart 2017
  • Sayfa Sayısı: 182 Sayfa
  • Yayınevi: Çınar Yayınları
Güzella Bayındır
Takip için

Güzella Bayındır

Akıntıya Karşı Aziz Nesin;
Akıntıya Karşı Orhan Kemal;
Akıntıya Karşı Behice Boran-Tek Başına Bir Koro belgesellerinin yapıcısı SineGöz Film Atölyesi'nin üyesi.
Belgeseliyle aynı ada sahip Behice Boran kitabının yazarı.
Zela'nın annesi.
Okur, yazar, düşünür, gezer.
Güzella Bayındır
Takip için

Latest posts by Güzella Bayındır (see all)

Paylaş

Cevap Yazın

Lütfen gördüğünüz rakamları bitişik olarak yazınız! *