OCAK’TA BAHAR

Ocak’ta Bahar tek perdelik bir oyun. İkinci Dünya savaşı sırasında yer altına gizlenen bir grup insanın savaştan sonra orada kalmaya devam etmesi ve faşizmin etkilerini dünyanın diğer halklarından daha fazla hissetmeleri üzerine konusunu oturtan oyunda tempo giderek yükseliyor.

Duşan Kovaçeviç’in yazdığı ve İstanbul Şehir Tiyatroları’nın yaklaşık iki yıldır sahnelediği Ocak’ta Bahar oyunu tam bir alegori akışı sunuyor. Duşan Kovaçeviç’in birçok oyunu dilimize çevrildi ve tiyatrolarımızda sahnelendi veya sahnelemeye devam ediyor. Profesyonel, İntiharın Genel Provası ve Buluşma Yeri bunlardan bazıları. Ocak’ta Bahar’ın ise orijinal adı Underground. Sinemaseverlerin bildiği üzere Emir Kustarica’nın 1995 yılında Cannes’da ödüle layık görüldüğü film sinema tarihinin kült filmleri arasında. Sırp yazar Balkanlardaki acı olayları komedi kıyılarındaki metinlerle içimize işliyor. Oyunlarındaki metin gücü derinden hissediliyor.

Ocak’ta Bahar tek perdelik bir oyun. İkinci Dünya savaşı sırasında yer altına gizlenen bir grup insanın savaştan sonra orada kalmaya devam etmesi ve faşizmin etkilerini dünyanın diğer halklarından daha fazla hissetmeleri üzerine konusunu oturtan oyunda tempo giderek yükseliyor. Oyunun tek perdelik olması ve metnin alegoriler içermesi oyunun en başında konusunun anlaşılmasını güçleştiriyor. Underground filmini izlemiş olanlar oyunu daha hızlı özümseyebilecektir. Etnik ayrımların ve çatıdaki faşizmin insanlar üzerindeki etkileri ve sevgi, barış, nefret, zorbalık gibi kavramların semboller ile verildiği oyunda başarılı bir dramaturji ile oyunculuk harmanlanmış. Ama oyunun eleştirilmesi gereken neredeyse tek noktası yine konunun sahneye yansıtılması bölümünde, çünkü düşük tempodan yüksek tempoya gidiş bir yöntem olmakla birlikte oyunun başında seyircinin enerjisinin düşmesi oyunun başında seyri yer yer sekteye uğratıyor.

Oyunun ruhuna uygun bir şekilde oluşturulan modern-postmodern dekor ile klasik ve etnik müzikler kara mizah örneği metin ile iyi örtüşüyor. Oyunun seyirlik hazzını arttıran en büyük etken oyuncuların gösterdikleri performans olarak karşımıza çıkıyor.

Ocak’ta Bahar; insan, toplum, ideolojiler, ülkeler, savaş ve yıkım tümevarımını tam olarak göremeseniz de sezebileceğiniz ve etkilenebileceğiniz bir oyun olabilir. Yugoslavya örneği üzerinden dünya halklarının evrensel duygu hallerini sahnede görerek günümüz dünyasını bir nebze olsun sorgulayabiliriz.

İyi seyirler…

  • OCAK’TA BAHAR
  • YAZAN: DUŞAN KOVACEVİC
  • ÇEVİREN: BİLGE EMİN
  • YÖNETEN-SAHNE TASARIMI: M. NURULLAH TUNCER
  • DRAMATURG: HATİCE YURTDURU
  • KOSTÜM TASARIMI: GAMZE KUŞ
  • KOREOGRAFİ: OLGA PANGO
  • MÜZİK: OGNEN ANASTASOVSKİ
  • IŞIK TASARIMI: OSMAN AKTAN
  • EFEKT TASARIMI: ÖZGÜR YAŞAR İŞLER
  • YÖNETMEN YARDIMCILARI: PINAR DEMİRAL, BERFU AYDOĞAN, ASLI MENAZ, KAMER KARABEKTAŞ
  • SÜRE: 90 dk. / Tek Perde
  • OYUNCULAR: ALP TUĞHAN TAŞ, ASLI NİMET ALTAYLAR, ASLI ŞAHİN, BERK SAMUR, BUĞRA CAN ILDIRIŞIK, CANER ÇANDARLI, CİHAT FARUK SEVİNDİK, ÇAĞLAR OZAN AKSU, DAMLA CANGÜL YİĞİT, DESTAN BATMAZ, ELYESA ÇAĞLAR EVKAYA, GÜL YILDIRIM, GÜROL GÜNGÖR, HAKAN GÜMÜŞ, HAZAL UPRAK, MANA ALKOY, ONUR ŞİRİN, SEMA ÇEKER, SERAP DOĞAN, TANKUT YILDIZ, YUNUS ERMAN ÇAĞLAR
Erdem Gezginci
Latest posts by Erdem Gezginci (see all)
Vinkmag ad

FACEBOOK YORUMLARI

Yorum

Read Previous

HÂLÂ BİR KANALINIZ YOK MU?

Read Next

50 Maddede Göbeklitepe ve Sırları

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Lütfen gördüğünüz rakamları bitişik olarak yazınız! *